http://wall.rangirangi.com/wp-content/uploads/2014/11/74726254023271411221.jpg

تنها کتابی که نفس می کشد.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:, | 18:6 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

يـک عــاشـوراي ديـگر گــذشـت... 

مــا مــانــديم و وعــده هــايـمـان... 

مــا مـانـديــم و قــول هــايـمـان... 

مــا مــانـديـم و عــهدهــايــي کــه در مــيـان اشــک هــا بــا خـداي حـسـين بــسـتـيـم... 

تــوبــه کــرديــم بــه عــشــق راه حــســيــن... 

مــا بــيشـتر حــسيــنـي شــديــم... 

تــا عــاشــوراي ديــگر چـقـدر حــسيـنـي مـيـمـانـيـم؟ 

حــسيـن بــه نـظـاره نـشـسـتـه است...

بــه نــظـاره مــريــدانــش...

کــه چــقــدر پــاي اشــک هــايـشـان ايـسـتاده انــد... 

..............

پ.ن : خدایا به بنده هایت یاد آوری کن تو خدایی نه آنها...!!!!

چـه مـيـکـنـي اي دل حـسـيـنـي مـيـمـاني يــا مـيـروي؟!

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, | 11:25 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

 

تکنولوژی افرادی را که از شما دورند به شما نزدیک میکند،

اما افرادی را که کنارتان نشسته اند ، از شما دور میکند ...

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

مرتضی گفتی ( یکی هست ) و ندانستم که بود

گفته بودی (عشق یعنی این ) که باید دل ربود

مرتضی رفتی (برو ) اما کمی آهسته تر

کوچه آهنگ (بیا برگرد ) دارد زوده زود

(نبض احساس ) تو را ای مرتضی باید گرفت

هر شب از آهنگ شعر ( آرزو ) یا در سجود

مرتضی رفتی و باید در غمت این را نوشت

بلبلی سوی خدای آسمانها پرگشود.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:حمید کرمی, روستای ارجق, | 10:34 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

خدا در جنت از دیشب سفارش داده آهنگی

گمانم مرتضی امشب ( بیا برگرد ) می خواند

خدا دیگر به تنگ آمد ز آهنگ تو پاشایی

برو بهتر بخوان امشب خدا قدرتو میداند

به گزارش «تابناک»؛ مرتضی پاشایی مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد که با تشدید بیماری از روز جمعه 16 آبان ماه در بخش ICU بیمارستان بهمن بستری شده بود، ساعاتی قبل در گذشت.

مرتضی پاشایی (متولد 1363.5.20) خواننده، نوازنده، آهنگساز پاپ فارسی است. او دانشجوی رشته گرافیک بوده و از کودکی به موسیقی علاقه داشته است. موسیقی را از سن چهارده سالگی با نواختن گیتار آغاز کرد.

پاشایی اخیرا با وجود بیماری ترانه «نگران منی» را برای برنامه ماه عسل به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی اجرا کرده بود که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

پاشایی در طی روزهای گذشته روند بهبود را طی می‌کرد و حتی به بخش منتقل شده بود اما به یکباره حال وی وخیم شد و حدود ساعت 10:30 دیروز (جمعه 23 آبان) در بیمارستان بهمن درگذشت و هم‌اکنون نیز پیکر وی به سردخانه منتقل شده است و مسولان این بیمارستان از هواداران این خواننده جوان درخواست کرده‌اند تا در مقابل بیمارستان بهمن تجمع نکنند.

دکتر «حسن توکلی» پزشک معالج این خواننده گفت: «مرتضی مبارزه سختی را با بیماری‌اش داشت و در حالی که از زمان تشخیص بیماری ما فقط سه ماه پیش بینی ادامه حیات را برای وی کرده بودیم، مرتضی چیزی حدود ۱۱ ماه جنگید و تا لحظه آخر هم کوتاه نیامد. تیم پزشکی این هنرمند ‌‌نهایت تلاش خود را در مراحل مختلف درمانی این هنرمند انجام داد و در مقاطع مختلف با پرتو درمانی و شیمی درمانی سعی در مهار سرطان داشت ولی متاسفانه اوضاع جوری مساعد نشد و سرطان به تمام بدن پاشایی سرایت کرده بود.

در این بین پدر مرتضی پاشایی در حالی که اوضاع نامساعدی داشت نیز گفت: ۱۵آبان ماه سال گذشته بود که متوجه شدیم و سریعاً اقدام کردیم و ۲۱آبان ماه هم در بیمارستان «نیکان» مرتضی تحت عمل جراحی قرار گرفت. متاسفانه کمی دیر متوجه شدیم ولی لحظه‌ای درنگ نکردیم و خود مرتضی هم با ‌‌نهایت قدرت سعی کرد بتواند بیماری‌اش را شکست دهد. هر وقت قطعه «عصر پاییزی» مرتضی را می‌شنوم، یاد خاطراتی می‌افتم که نمی‌شود گفت خاطرات خوب یا بد. این قطعه را که می‌شنوم، به فکر فرو می‌روم.

وی درباره سفری که به خواسته مرتضی پاشایی در محرم امسال برای پدر و مادرش به کربلا صورت گرفت نیز گفت: هفته پیش در کربلا، من دست بر قضا یک دقیقه مانده به اذان مغرب رفتم سرداب حضرت ابوالفضل العباس، در باز شد و آنجا دیدم یک آقای روحانی منتظر کسی است که اذان را بگوید. بلندگو را برای من آوردند، تکبیر و اذان را گفتم و در پایان گفتم پنج مرتبه آیه «امن یجیب» را بخوانید و برای «مرتضی پاشایی» که دوستش دارید دعا کنید و در سرداب حضرت ابوالفضل العباس همه دعا برای سلامتی مرتضی کردند وقتی شروع به خواند نماز فرادا‌یم کردم یکسری از ایرانی‌ها دورم جمع شدند و پرسیدند که مرتضی را از کجا می‌شناسم. من هم گفتم که پدرش هستم، برایش دعا کنید که به حق حضرت ابوالفضل انشاالله شفای عاجل بگیرد.

در این بین مادر پاشایی نیز ضمن گلایه از برخی چهره‌ها از انتشار عکسی که در روزهای گذشته روی صفحه شخصی یکی از خواننده‌ها منتشر شد گفت: برای برخی از این دوستان واقعا متاسفم که فقط برای خودنمایی آن عکس را منتشر کردند. هرگز نمی‌توانم ببخشم کسی را که در این شرایط عکس پسرم را در آن حالت بد و روی تخت آی سی یو منتشر کرده است.

مراسم تشییع پیکر «مرتضی پاشایی» صبح روز یکشنبه 25 آبان ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.

روحش شاد ویادش گرامی

شعر: حمید کرمی

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:شعر:حمید کرمی, | 10:24 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

علی دایی با انتشار متنی اعلام کرد که از محمد مایلی کهن گذشت کرده است.

 دایی: پس از مشورت با خانواده‌ام از حقم گذشتم

به نام آن که اگر حکم کند همه محکومیم

خداوند نبخشد بنده‌ای را که از سختی و گرفتاری دیگران خشنود باشد.

آنچه در روزهای اخیر رقم خورد محصول اتفاقات و رفتار و گفتارهایی بود که مدتها تکرار می شد و من را در جایگاه مجرم می نشاندند و هر آنچه بر زبانشان می آمد نثار من و خانواده ام می کردند بی آنکه دلیل خصومت شان را بدانم. مرا مغرور می خواندند بی آنکه کسی از آنها بپرسد ولو اگر علی دایی مغرور باشد چه ارتباطی به شما دارد؟

در روزهایی که بدترین نسبت ها را به من و خانواده ام می دادند و همه سکوت کرده بودند چه می شد کرد جز اینکه دست به دامان قانون شوم؟قانونی که قبلا هم رای خود را در این باره صادر کرده و من از حقم گذشته بودم.

این بار روند پرونده به سمتی منتهی شد که مجازات فرد مقصر فقط مجازات خود او نبود.رفتن به حبس یک نفر، خیلی ها و به خصوص خانواده اش را مکدر می کند و قسم می خورم بارها و بارها به این مسائل فکر کردم اما وقتی متولی امامزاده حرمت امامزاده نگه ندارد و کسی که قانون او را محکوم کرده از کرده اش پشیمان نیست تکلیف طرف مقابل چه باید باشد؟

طی روزهای اخیر بزرگان بسیاری با من تماس گرفتند و البته همه دوستان به تنها سئوال من پاسخ قانع کننده ندادند.پرسیدم به خانواده شما توهین شود چه می کنید و هیچکدام نتواستند خودشان را جای من قرار دهند.

امروز اما نه به اصرار کسی که پس از مشورت با خانواده ام تصمیم گرفتم از آنچه قانون حق من دانسته بگذرم زیرا راضی نیستم حتی لحظه ای غصه  نوه ای را ببینم که چشم انتظار پدربزرگش است .منی که در دفاع از حیثیت  خانواده ام پا به دادگاه گذاشته ام امروز برای رفع تکدر خانواده ای که در ماجرای ما هیچ قصوری نداشته اما عضوی از خود را گرفتار می بیند از حقم گذشتم و امیدوارم خداوند از گناهان همه ما بگذرد.

 نظر آنهایی که طی روزهای اخیر چه در تماس مستقیم با من و چه در جراید در این باره اظهاراتی داشتند قطعا محترم است هر چند به نظر می رسد فضایی برای برخی موج سواران همیشگی فراهم شده بود تا موج سواری کنند.کسانی که جهل به موضوع دارند یا خود را به جهالت زده اند و خداوند متعال در سوره فرقان فرموده اند إِذَا خَـاطَـبَـهُـمُ الْـجـَاهِـلُـونَ قَـالُـوا سَـلَـامًـا بندگان خداى رحمان کسانى ‏اند که هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام می‏گویند.

قاعده شاگرد استادی را من بهتر از خیلی از آنها بلدم و کاش قاعده استاد شاگردی هم در جامعه ما رعایت شود تا هیچگاه ماجراهایی اینگونه رقم نخورد.

به امید آن که روزی برسد که مرور خاطره هایمان گل لبخند را بر لبان بنشاند نه اینکه در فضایی پر از کینه و عداوت ، سعی کنیم برای رسیدن به منافع خود ، روزهای خوبمان را هم فراموش کنیم. وَ لا تَـستَـوِى الحَْـسـنَـةُ وَ لا السـیِّئـَـةُ ادْفَـعْ بِـالَّتـى هِـىَ أَحْـسنُ. هرگز نیکى و بدى یکسان نیست ، بدى را با نیکى دفع کن.(سوره فصلت آیه 14)

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, | 10:15 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

علی دایی : برنامه نود داروغه فوتبال ایران شده است

شبی که علیرضا رحیمی میهمان برنامه نود بود، مصرانه از عادل فردوسی‌پور خواست با یک نماینده مجلس تماس بگیرد تا بسیاری از مسایل پشت پرده پرسپولیس روشن شود، اما مجری نود آن شب این کار را انجام نداد. در برنامه این هفته اما، وقتی علی دایی برای ادای توضیحاتی در مورد احضارش به دادگاه در پی شکایت وزیر ورزش روی خط نود آمد و از عادل خواست با دکتر زارع تماس بگیرد، فردوسی‌پور تسلیم شد و این نماینده را روی خط آورد تا او توضیح بدهد محمود گودرزی در پی برکناری دایی بوده است یا نه؟

این نماینده مجلس نیز به صراحت مطالبی را مطرح کرد که مضمون آن این بود:

نمایندگان مجلس به کتاب خداوند سوگند می‌خورند که صداقت داشته باشند. من هم وقتی بحث شکایت وزیر ورزش از علی دایی مطرح شد، دیدم حق یک قهرمان ملی در حال ضایع شدن است و بنابراین وارد عمل شدم. اوایل فصل که چک اسپانسر پرسپولیس برگشت خورد، رحیمی از من خواست سه میلیارد تومان از وزیر قرض بگیرم تا بعد از پاس شدن چک، پرسپولیسی‌ها آن را به وزارتخانه برگردانند. من این موضوع را به وزیر گفتم، اما او مدعی شد تا علی دایی برکنار نشود خبری از پول نخواهد بود…

علی دایی مدعی شده زارع این مطالب را در دادسرا هم مطرح کرده؛ آنچه می‌تواند عرصه را بر وزیر پرحاشیه ورزش به شدت تنگ کند.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:, | 19:0 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

 آشنايي با كهنه قلعه - مشکین شهر

http://www.uplooder.net/img/image/16/f1b406f6d9bbbb2bfd45e0e1e301eec6/774401.jpg

این قلعه در منطقه‌ای روی تپه طبیعی در قسمت غرب رودخانه خیاو چاری قرار دارد كهنه قلعه مشكين شهر از آثار دوره ساساني است و از استحكام خاصي برخوردار بوده و در جنگ‌ها و تهاجم  دشمنان به‌عنوان پناهگاه از آن نگهداري و استفاده مي‌شده است. اين قلعه با مساحتي در حدود ۱۵ هزار متر مربع در قسمت ورودي مشكين شهر از طرف جاده اردبيل و روي تپه‌اي طبيعي با ۵۰ متر ارتفاع واقع شده و از 6 برجك با ديوارهاي ضخيم خشتي وحجره‌هاي كوچك آخورمانند تشكيل شده است. طراحي اين حجره‌ها به صورتي است كه هر حجره براي اسكان يك سرباز به همراه اسب پيش بيني شده است. ارتفاع تقریبی اين قلعه 1416 متر از سطح آب‌های آزاد است. بنای اولیه این قلعه در دوره شاپور دوم ساسانی در سال 337 میلادی به دستور نرسه هرمز حکمران ساسانی در خیاو به مدت 6 سال ساخته شده است. وجود سنگ نبشته‌ای به خط پهلوی ساسانی در جبهه شمالغربی این بنا در فاصله 150 متری در آبراهه خیاو قرار دارد. سفالینه‌ها و مفرغ‌های به دست آمده، پیشینه این بنا را حتی به دوره ساسانیان می‌رساند. پلان قلعه  به صورت ذوذنقه غیرمنظم در امتداد شمال غربی و جنوب غربی است. طول ضلع آن ۹۰ متر و ضلع جنوبی آن ۲۳۷ متر و عرض این قلعه در سمت غربی ۱۱۵ متر و در شرق ۹۱ متر می‌باشد. در دو گوشه شمال‌غربی و جنوب آثار برج مدور به قطرهای ۶ متر و ۱۰ متر وجود دارد. درمنتهی‌الیه شرقی ضلع شمالی آثار دو برج به قطرهای ۵/۷ و ۶ متر با ضلع بهتر از برج‌های دیگر به چشم می‌خورد. سازه‌های دیوارهای قلعه از سنگ، ملات گچ و آهک و بقیه از خشت و کنگره‌هایآن از گل ساخته شده است. در كاوش‌هاي باستانشناختي در كهنه قلعه نشانه‌هايي از موارد فرهنگي، سفال‌هاي دست ساز  و چرخ ساز به رنگ نخودي و خاكستري و فلز مفرغ مربوط به دوره آهن سه به دست آمده كه منسوب به اقوامي است مشهور به «اورارتو» كه در آستانه شكل گيري دولت ماد و در مواردي حتي پيش از آن در بيشتر نقاط آذربايجان نشانه‌هايي از فرهنگ و تمدن آنها مشاهده شده است. اين بنا در سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۱۸ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. كاوش هاي فصل اول  در سال ۱۳۶۶ در اين قلعه انجام گرفته و در سال ۱۳۶۷ كاوش‌هاي فصل دوم صورت گرفت.

http://www.uplooder.net/img/image/34/a07af0d57e55feed59b59fe23389422b/800px-Arshoq_Castle_and_Sabalan.jpg

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:, | 16:59 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |
نسخه چاپيارسال به دوستان
در مشگین‌شهر
110 راس گوسفند بر اثر بی‌احتیاطی راننده اتوبوس تلف شدند

بر اثر برخورد اتوبوس با گله احشام در حوالی روستای ارجق شهرستان مشگین‌شهر 110 راس گوسفند تلف شدند.

خبرگزاری فارس: 110 راس گوسفند بر اثر بی‌احتیاطی راننده اتوبوس تلف شدند
 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، در این حادثه که پیش از ظهر امروز در حوالی روستای ارجق شهرستان مشگین‌شهر رخ داد، راننده بی‌احتیاط اتوبوس در مسیر حرکت از سمت اردبیل به پارس‌آباد با گله احشام برخورد کرد.

براساس این گزارش، شدت برخورد به حدی بود که 110 راس گوسفند تلف شده و 60 راس دیگر ذبح شدند.

در این حادثه دو چوپان به صورت جزئی مصدوم و پس از انتقال به بیمارستان به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.

بی‌احتیاطی و عدم توجه کافی به جلو از سوی راننده اتوبوس علت این حادثه گزارش شده است.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : سه شنبه 20 آبان 1393برچسب:تصادفات, | 8:40 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 9:34 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

حسین ملکی در نقش عمربن سعد

علی میرزایی در نقش شمر

لطیف احمدی در نقش حر بن ریاحی

ابراهیم رئوفی در نقش ازرق

امین خوش صحبت در نقش منقذ 

هادی احمدی در نقش مارد

جواد چهره پرداز در نقش حرمله

علی نجفی در نقش امام حسین (ع)

محمد احمدی در نقش حضرت عباس (ع)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:, | 19:53 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |
تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 1:3 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

بدینوسیله به آگاهی میرساند

مراسم شبیه خوانی روستای ارجق

همزمان با عاشورای حسینی برگزار

و نماز ظهر عاشورا نیز اقامه خواهد شد.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : شنبه 10 آبان 1393برچسب:, | 14:18 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

توزیع نذری و احسان حسینی توسط  کربلایی فریدون خلیلی

در مسجد جامع روستای ارجق

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : شنبه 10 آبان 1393برچسب:احسان و نذورات اهالی روستای ارجق, | 13:14 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

توزیع نذری و احسان حسینی توسط کربلایی بایرام صفوی و اطرافعلی وکیلی

در مسجد جامع روستای ارجق

 

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : جمعه 9 آبان 1393برچسب:احسان و نذورات اهالی روستای ارجق, | 12:16 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |

نظام اداري جايگاهي نامناسب براي تحقيقات


نويسنده: محمد مظلومي ارجق

 


    وقوع انقلاب اسلامي و حوادث و اتفاقات بعد از آن از جمله جنگ تحميلي و تحريمهاي اقتصادي مختلف كه هر از چندگاه به بهانه هايي بر كشور ما اعمال مي گردد، و از همه مهمتر اوضاع و احوال كنوني جهان كه با سرعت شتابنده اي در حال دگرگوني است، همه و همه شرايط ويژه و استثنايي را در كشورمان بوجود آورده است.به گونه اي كه كمتر يك چنين شرايطي براي ما وجود داشته است.اين شرايط ايجاب مي كند كه تصميماتي اساسي و ريشه اي در كشور اتخاذ گردد.يكي از اين تصميمات جهت دهي به امر زيربنايي تحقيقات است، به نحوي كه بتواند پاسخگوي نيازهاي روز افزون بخش اجرا و توسعه فزاينده آن در كشور باشد.نظر به اين كه تحقيقات در ابعاد كوچك انجام مي شود، و سوابق موضوع در داخل و ساير كشورهاي جهان را مطالعه كرده و مد نظر قرار مي دهد و تحت نظر اساتيد امر و با رعايت كليه ضوابط علمي انجام مي شود، به جرأت مي توان گفت ارزانترين و مطمئن ترين راه براي تصميم گيري مديران اجرايي كشور براي به اجرا رساندن پروژه هاي كلان مي باشد.البته ذكر اين نكته لازم است كه به هيچ وجه منظور از تحقيقات پيمودن دوباره راه هاي طي شده توسط كشورهاي پيشرفته نيست بلكه منظور شناخت و ايجاد تناسب و ارتباط منطقي بين اين پيشرفت ها و امكانات و پتانسيل هاي موجود در كشور است.
    
    همانگونه كه مشخص است چنانچه فرض كنيم در بخش اجرا پول حرف اول را بزند، در مؤسسه تحقيقاتي بزرگترين سرمايه، نيروي انساني ماهر و متخصص است. طبيعي است كه بكارگيري نيروي انساني با بكارگيري پول كاملاً متفاوت است و ظرافتهاي خاصي را مي طلبد و اين نيازمند ابتكارات مختلف از ناحيه مديران است، تا با افراد و روحيات مختلف برخورد مناسب و شايسته داشته باشند. در حال حاضر علاوه بر اينكه گاهاً بعضي از مديران اين گونه مؤسسات كمتربا اين مهارت آشنايي دارند، ساختار كنوني تحقيقات به گونه اي نيست كه مديران ميدان عمل وسيعي داشته باشند و بتوانند با اعمال سياستهاي لازم در نيروها ايجاد انگيزه كرده و راندمان كار را افزايش دهند. با توجه به تجربيات گذشته، نظر بر اين است كه در سيستم اداري موجود امكان افزايش بهره وري كاركنان پائين است. در اين رابطه ابهامات و سؤالات گوناگوني از قبيل موارد زير مطرح است:
    آيا در يك مؤسسه تحقيقاتي با افزايش ساعت كار مي توان به بهره وري رسيد
    آيا با فشار آوردن به كاركنان مي توان از آنها توقع كار مفيد را داشت
    آيا در يك مؤسسه تحقيقاتي كه ظاهراً همه در حال تلاشند و روزانه نامه هاي كثيري ارجاع شده و پاسخ داده مي شوند، مي توان گفت كه با بهره وري كامل در حال فعاليت است
    آيا بعضي از مديران اينگونه مؤسسات كه خود را غرق در كار مي كنند و با گذاشتن جلسات متعدد وقت را پر كرده و دير وقت به خانه مي روند و حتي بخشي از كار را نيز با خود به خانه مي برند، از بهره وري بالايي برخوردارند آيا اين نشانه بهره وري بالاي مجموعه خود است
    به طور مسلم آنچه به عنوان عاملي كليدي در امر بهره وري مورد اتفاق نظر دانشمندان مديريت است منابع انساني است چرا كه ابزار و ماشين آلات داراي سقف توليد معين و مشخص است و آن هم فقط در اثر نگهداري بهينه انسان داراي عمر مفيد بيشتري مي شود.همچنين منابع ديگر مانند پول و مواد هم در اثر تدبير و انديشه انسان است كه به حداكثر سوددهي و بهره وري مي رسد.اين موضوع در مراكز تحقيقاتي به مراتب اهميت بيشتري پيدا مي كند، چرا كه در مؤسسات تحقيقاتي اصولاً تمامي موارد به گونه اي در ارتباط مستقيم با نيروي انساني متخصص است. يعني جمع آوري، آناليز و توليد اطلاعات، همگي وابسته به انديشه محققين است. اين موضوع ضرورت تفاوت قائل شدن بين مراكز تحقيقاتي را با ساير واحدهاي توليدي آشكار مي كند و موضوع مديريت را در اين مؤسسات حساس تر مي كند چرا كه روحيه انسان شديداً تحت تأثير روابط سازماني و رفتار مديران و اهداف سازمان متبوع مي باشد، كه در صورت تقويت، كارآيي را چند برابر مي كند، و بالعكس رفتار نامناسب كارآيي را شديداً كاهش مي دهد. بديهي است قطعه آسيب ديده در ابزار توليد به محض تعميرمانند سابق شروع بكار مي كند، ولي روحيه آسيب ديده يك محقق زماني نسبتاً طولاني براي ترميم نياز دارد، و اين هم به شرطي است كه در طول اين مدت صدمات ديگري به آن وارد نشده باشد.
    يك برداشت غلط از بهره وري كه در بعضي از مؤسسات تحقيقاتي محسوس است، بكار گيري نيروي انساني به انحاي مختلف، بيش از حد زمان مورد انتظار است.در حالي كه عملاً چنين نتيجه اي هرگز حاصل نخواهد شد.زيرا انسان داراي توان كاري مشخصي است و هر گونه فشار كاري بيش از حد مجاز مي تواند نه تنها به شخص محقق كه بزرگترين سرمايه مؤسسه است لطمه بزند، بلكه يك فرد خسته هرگز قادر به افزايش بهره وري نخواهد بود.
    فاجعه مهمي كه در اين گونه مؤسسات ممكن است اتفاق بيفتد، در گير شدن كل كاركنان در مسائل حاشيه اي است و در يك چنين هياهويي هدف اصلي سازمان كمرنگ شده و يا حتي گم مي شود، و چنانچه پس از گذشت مدت زماني بازنگري صورت گيرد، مشاهده خواهد شد كه آن مؤسسه در مشكلات و پيچيدگي هاي ساختاري خود گرفتارآمده و غرق در حل كردن مسائل خود ساخته است.
    انسان در كنار كار نياز به استراحت و تفريح دارد.تفريح نياز دروني انسان است.بشر از بدو پيدايش در زمين اوقات خويش را تقسيم و نظمي در زندگي خود ايجاد كرده است.رعايت همين نظم و استفاده از اوقات او را در رسيدن به رشد و پويايي رهنمون كرده است.كار تا حدودي براي بشر حالت اجبار دارد و بدين خاطر هيچگونه نو آوري، تحول، كشف و اختراع در حين انجام وظيفه صورت نگرفته است.آنچه تمدن و تكنولوژي براي انسان به ارمغان آورده حاصل اوقات فراغت او بوده است.
    جامعه شناسان اوقات فراغت را چنين تعريف كرده اند «فراغت مجموعه اشتغالاتي است كه فرد كاملاً به رضايت خود براي استراحت و يا تفريح و يا به منظور توسعه اطلاعات، يا آموزش غير انتفاعي و مشاركت اجتماعي داوطلبانه، بعد از آزاد شدن از الزامات شغلي و خانوادگي و اجتماعي بدان مي پردازد.» با اين تعريف روشن مي شود كه انسان از نظر زماني در دو مقطع «اجبار» و «آزادي» قرار دارد، كه به نوعي مي توان آن را به «كار» و «تفريح» تعبير كرد. مشخص است كه در كار اجبار وجود دارد.اهداف از پيش تعيين شده و زمان خاصي براي شروع و خاتمه آن وجود دارد.افراد ديگري بر آن نظارت و كنترل دارند.ولي در حالت تفريح، آزادي وجود دارد، و هدف، برنامه ريزي، نظارت، و كنترل در اختيار خود فرد قرار دارد.به همين دليل كارايي بالاست، و در آن خستگي وجود ندارد.مثالي كه براي روشن شدن مطلب در اينجا مي توان آورد اين است كه كودكي كه در حالت اجبار نمي تواند به مقدار اندك راه برود، در حالت بازي اصلاً متوجه خستگي نمي شود.
    مؤسسات تحقيقاتي با توجه به ماهيت كاري آنها شديداً تحت تأثير مبحث فوق مي باشند. اصولاً در اينگونه مؤسسات به علت كيفي بودن كارها معياري براي سنجش روزانه كار وجود ندارد.در كار تحقيقاتي كار و تفريح به گونه اي با يكديگر عجين شده اند و به غير از ايجاد حالت آزادي و تفريح و نشاط در كار نمي توان انتظار افزايش بهره وري را داشت.يك محقق علاوه بر داشتن مايه هاي علمي هميشه روحيه جست و جوگر داشته و اصولاً در قالب ضوابط و اداره و ساعت كار نمي گنجد.براي او فرقي در منزل و محل كار وجود ندارد.ساعت كار و ساعت استراحت او يكي است. و بسيار اتفاق افتاده است كه پاسخ خود را نه در آزمايشگاه كه در حالت استراحت و اوقات فراغت خود يافته است.
    به خاطر همين مطلب نظام اداري، حتي در بهترين شرايط خود نيز بستر مناسبي براي محققين نيست. در شرايط كنوني كه نظام اداري ما متأثر از شرايط مختلف اجتماعي، سياسي و اقتصادي است، و از نداشتن سيستم هاي مناسب پايدار رنج مي برد وسليقه هاي مختلف مديران كه عمدتاً هم داراي عمر كوتاهي مي باشند، در آن دخيل مي باشند، موضوع را بسيار پيچيده و حاد كرده است.
    در اينجا به مواردي چند از اين معضلات اشاره مي شود:
    پراكنده كاري و انجام كارهاي متفرقه هم اكنون يكي از آفتهاي مهم تحقيقات به شمار مي رود. مؤسسات تحقيقاتي در حال حاضر به دليل دولتي بودن سيستم ناگزير خودرا ملزم به پاسخگويي به نامه هاي روزمره وزارتخانه متبوع خود و يا ساير ادارات و ارگانهاي مرتبط مي دانند، كه البته اغلب اين نامه ها هم با تشديد از طرف مديران مؤسسات با اضافه كردن الفاظي چون: فوري، آني و بسيار مهم، به محققين ارجاع داده مي شوند.طبيعي است چنانچه اين قبيل نامه ها اندك باشند، شايد مشكلي اساسي ايجاد نكند.ولي چنانچه تعداد اين قبيل نامه ها افزايش يابد، مي توان تصور كرد كه كار اصلي محققين تحت الشعاع قرار گيرد و آرامش فكري آنان را كه مستلزم يك كار تحقيقاتي است، از آنان سلب كرده و فرصت تمركز بر روي موضوعات اصلي كار خود را از آنان بگيرد.اين موضوع مي تواند از اين مرحله نيز پيش تر رفته و در اثر پيگيري ها و فشارهاي مرتب مديران و اصرار در پاسخگويي سريع و تراكم كارهاي متفرقه، به يك محيط سرشار از استرس تبديل گردد.در يك چنين محيطي سرانجام كارهاي اصلي محققين كاملاً مشخص مي باشد.
    موضوع بسيار مهم ديگري كه مي بايست به آن توجه كرد داشتن فاصله زياد تحقيقات از بخش اجراست. اين موضوع نيز به دليل متمركز بودن مؤسسات تحقيقاتي در وزارتخانه ها و دولتي بودن سيستم با وجود تمامي تلاش هايي كه اخيراً توسط مسئولان به عمل آمده است، همچنان باقي است.
    موضوع ديگري كه مي بايست يادآور شد ذكر اين مطلب است كه شايد الزامي براي به نتيجه رساندن پروژه ها وجود ندارد. همين امر باعث مي شود كه محققين آن طور كه بايد از حداكثر توان خود براي به نتيجه رساندن پروژه ها استفاده به عمل نياورند. البته در كار تحقيقاتي هيچگونه الزامي وجود ندارد كه حتماً پروژه به نتيجه مثبت برسد.ولي با اعمال سياست هايي، البته خارج از چارچوب هاي اداري مي توان تا حدودي تعهد ايجاد كرد. البته قابل ذكر است هم اكنون در مواردي محققين اين تعهد را در خود احساس مي كنند، كه عمدتاً اين موارد ناشي از انگيزه هاي شخصي مي باشند و مجموعه سيستم درآن نقشي ندارد.
    دارا بودن امتياز پست مديريتي براي اعضاي هيأت علمي در مؤسسات تحقيقاتي كه هم در ترفيع سالانه آنان مؤثر بوده و هم از نظر حكم حقوقي رقمي را براي آنان تشكيل مي دهد، منجر به اين شده است كه تمامي پست هاي مديريتي و حتي در مواردي پست هاي اداري، مالي و پشتيباني توسط اعضاي هيأت علمي اشغال شوند.هر چند كه اين موضوع از منظري در پست هاي تخصصي كاملاً منطقي و معقول مي باشد، ولي اين موضوع باعث مي شود تا توجه به مسائل بسيار مهمي كه لزوم دارا بودن شرايط ويژه مديريتي در مؤسسات تحقيقاتي ايجاب مي كند، نيز كمرنگ شده و يا ناديده گرفته شود.
    * جمعبندي:
    با توجه به مباحث مطرح شده به نظر مي رسد كه جهت گيري كلي به سمت خصوصي سازي تحقيقات در كشور امري ضروري باشد.البته بايد توجه داشت كه در حال حاضر به هيچ وجه نظر نگارنده اين نبوده است كه به يك باره كليه مراكز تحقيقاتي مي بايست به بخش خصوصي تبديل شوند، و اصلاً از اين منظر به موضوع نگاه نشده است كه اين موضوع مقوله اي جداگانه مي باشد ومتخصصين و مديران مربوطه مي بايست در اين رابطه بررسي و اظهار نظر كنند. دراين مقاله صرفاً به برخي موارد زيربنايي اشاره شده كه اصولاً با سيستم اداري ناسازگار هستند.
    
    
    محمد مظلومي ارجق
    

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تاريخ : دو شنبه 5 آبان 1393برچسب:ارجق,مظلومی, | 12:50 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |
تاريخ : شنبه 3 آبان 1393برچسب:طشت گذاری,روستای ارجق, | 15:3 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |